In Nederland zijn er veel banken en financiële instellingen, maar dat weerhield Knab er niet van om in 2012 een nieuwe online bank te realiseren. Eentje waar de klant voorop staat. Om deze nieuwe online bank op te bouwen was Virtual Affairs betrokken van concept en design tot de bouw en het beheer. Een groot, ambitieus en complex project waarbij we nauw hebben samengewerkt met partners waaronder Five Degrees, Figlo, Sopra Banking Software en Cegeka.

Daarbij werd gebruik gemaakt van het Sitecore-platform.Particulieren en zakelijke klanten (ZZP’ers en kleine ondernemingen) kunnen terecht bij Knab. De klant heeft zelf de touwtjes in handen en heeft een compleet overzicht van zijn financiële situatie. Knab adviseert over fiscaalvriendelijk sparen, beleggen of schenken en waarschuwt tijdig voor onnodig rood staan. Bij Knab wordt alles geregeld via internet en de mobiele Knab-app.

Optimale gebruikerservaring

Knab heeft vanaf de start samengewerkt met Virtual Affairs. Het softwarebedrijf startte met de ontwikkeling van de website. Daarna volgde een beveiligde mijn-omgeving en apps voor de smartphone en tablet. Bij al deze producten komen design, performance en functionaliteit samen. Dit zorgt niet alleen voor een uniforme uitstraling, maar ook voor een optimale gebruikerservaring op alle platformen. De online omgeving heeft onder meer een (video)chatfunctie en een volledig digitaal archief. Daarnaast is de userinterface vernieuwend, intuïtief en visueel ingericht voor online en mobiel bankieren. Een overzichtelijk dashboard met grafieken geeft de klant volledig en snel inzicht in zijn financiële status. Kortom, de functionaliteiten van Sitecore DMS en de Microsoft-technologie hebben geleid tot een schaalbaar, flexibel en veilig systeem. 

In september 2014 presenteerde de online bank Knab Social, een nieuwe functionaliteit binnen de Knab-app. Deze functionaliteit maakt betalen via Facebook of mobiel nummer mogelijk, zonder een rekeningnummer te gebruiken. Virtual Affairs ontwikkelde eigen software die dit mogelijk maakte. 

Uitbreiding samenwerking

Aangezien Knab wil blijven vernieuwen en de technologische ontwikkelingen niet stilstaan wilde de online bank in 2016 nieuwe functionaliteiten toevoegen aan de bestaande app. Dat kan soms maanden duren vanwege de bestaande architectuur. Deze staat immers vol code, waarvan soms niet meer duidelijk is waar deze precies voor diende. De oplossing voor Knab? Alles in de prullenbak gooien en opnieuw beginnen.

Bankzaken worden vandaag de dag veelal mobiel verwerkt en voor een online bank als Knab is een eigen app essentieel. De bank leunt voor een groot deel op een app en dan is het belangrijk om deze zo goed mogelijk te laten functioneren. “Knab is in 2012 opgericht en door de enorme veranderingen in mobiele technologie kostte het steeds meer tijd en energie om de app verder te ontwikkelen”, vertelt Marcel Kalse, medeoprichter van Knab. “Dat had voor een belangrijk deel te maken met de architectuur. We konden twee dingen doen: voortborduren op de bestaande app of opnieuw beginnen. Aangezien doorgaan op dezelfde manier gigantisch complex werd, zijn we opnieuw begonnen.”

Flexibeler product

Kalse: “We hebben alles afgebroken en opnieuw opgebouwd en dat heeft wel een investering gekost. We hebben nu een app met dezelfde functionaliteiten – zoals inzicht in spaarrekeningen en deposito’s, maar ook een ATM-finder – en kunnen in rap tempo nieuwe features toevoegen aan dit product. Denk daarbij het makkelijker invoeren van een rekeningnummer, inloggen met een vingerafdruk en je rekeningoverzicht naar eigen wens indelen.” Door dit initiatief kan Knab snel schakelen op de behoefte van de klant, door in hoog tempo nieuwe features toe te voegen. Vroeger duurden implementaties maanden, nu slechts een paar weken. 

Softwareontwikkeling

Deze nieuwe architectuur is gebouwd op BankingRight, een solide gestandaardiseerd productaanbod van Virtual Affairs dat zich onderscheidt van veel maatwerk banking-apps. “Bij Knab wordt softwareontwikkeling vrijwel altijd uitbesteed, maar ik vind uitbesteden eigenlijk een slecht woord”, vertelt Kalse. “Als ik kijk naar de mensen van Virtual Affairs die bij ons rondlopen; ze zijn zo ‘verKnabt’, dat ik ze gewoon als mijn collega’s zie. Ze zitten hier dagelijks op kantoor en we gaan zelfs regelmatig samen naar Sofia (Bulgarije), waar een belangrijk deel van de software wordt ontwikkeld.”

Met de vernieuwde app van Knab en Virtual Affairs moet het gebruikersgemak een boost krijgen. De klanttevredenheid is al gigantisch hoog bij Knab en de organisatie heeft veruit de meest tevreden klanten van alle banken in Nederland blijkt uit de cijfers. Kalse: “We bestaan nu vijf jaar en de laatste jaren maken we een gezonde groei door. Op dit moment hebben we ongeveer 125.000 klanten. We willen nu verder doorgroeien, mede door met onze app in te spelen op de wens om bankzaken eenvoudiger te kunnen doen via je mobiele telefoon.”

Toekomst

Virtual Affairs werkt samen met Knab aan de doorontwikkeling van het BankingRight platform, dat zowel een mobiele als een web-versie kent. Zo wordt momenteel al gewerkt aan de volgende product release, waarin zaken als verificatie met vingerafdruk en uitgebreide personalisatie worden uitgewerkt. Ook wordt er gekeken naar mobiel signeren, zodat de klant geen losse cardreader meer nodig heeft. Robin Peters, directeur bij Virtual Affairs, over de toekomst: "Op basis van onze product roadmap en in samenwerking met Knab investeren we samen in een innovatieve mobile banking propositie die ook beschikbaar is voor andere banken in Nederland en daarbuiten. Deze aanpak bevestigt de strategische samenwerking die Knab en Virtual Affairs hebben opgebouwd en waar wij ook in de toekomst invulling aan geven."

Interested to learn more about this project or our solution?