Aruba Bank heeft haar digitale klantomgeving compleet vernieuwd met de realisatie van een nieuwe publieke website, een klantportaal en de introductie van mobile banking apps. Virtual Affairs heeft hierin een grote rol gespeeld met haar BankingRight propositie. “Door te kiezen voor onze productaanpak, heeft Aruba Bank in relatief korte tijd een grote slag kunnen maken in het optimaliseren van haar digitale klantbediening”, aldus Robin Peters, directeur bij Virtual Affairs.

Van fysiek naar digitaal

Virtual Affairs is als FinTech leverancier verantwoordelijk geweest voor de doorgevoerde vernieuwingen op het gebied van web en mobiel, in nauwe samenwerking met zowel Aruba Bank als andere partners zoals Five Degrees. Digitalisering is voor Aruba Bank een grote stap. Modern online bankieren en mobiele apps voor bankieren staan op de Nederlandse Antillen nog redelijk in de kinderschoenen.

Peters: "In het geografische gebied waarin Aruba Bank opereert, is persoonlijk contact heel belangrijk. De vernieuwing en het digitaliseren van bankieren is daarom gericht op het ondersteunen van de fysieke kanalen, waarbij direct de mogelijkheden geboden worden om zelf meer online en mobiel te doen. Veel processen kunnen nu online gestart worden en zeer efficiënt op kantoor afgerond worden. Denk hierbij aan het online aanvragen van een creditcard. Zo is de klant meer in control en zijn processen zowel voor de klant als voor de bank efficiënter, iets wat wij in Nederland al meer gewend zijn." 

Optimale user experience

Met een vernieuwde publieke website, een klantportaal en mobile banking apps voor iOS en Android is de gehele klantbediening ook vanuit een user experience perspectief naar een hoog niveau getild. Peters: "Met name de mobiele applicatie is echt een visitekaartje en zeer onderscheidend voor Aruba Bank."

Bij de implementatie van de nieuwe klantomgeving heeft Virtual Affairs rekening gehouden met toekomstige wensen en ambities van Aruba Bank. Peters: “Deze meer ‘whitelabel’ opzet onderstreept de flexibiliteit van ons bancaire platform. Het biedt mogelijkheden om snel en efficiënt nieuwe businessmodellen te ondersteunen en te profiteren van de voordelen die een centrale, veilige en schaalbare architectuur opzet biedt." 

Verrijking van het product

Peters: "Het implementeren van de internet banking omgeving voor Aruba Bank heeft Virtual Affairs zelf ook weer een stap verder gebracht in haar internationale ambitie en positionering als leidend FinTech bedrijf op het gebied van retail en private banking. Niet alleen hebben de medewerkers waardevolle lessen geleerd en domeinkennis opgedaan, ook heeft de samenwerking met diverse partners en Aruba Bank geleid tot een verrijking van ons  BankingRight product. Diverse wensen en eisen van Aruba Bank op het gebied van wet- en regelgeving, currencies en wereldwijde betalingen zijn nu standaard onderdeel geworden van het product. Dit - in combinatie met de ervaring opgedaan in een internationale en deels ‘op afstand’ uitgevoerde implementatie - versterkt de propositie van Virtual Affairs. We zijn dan ook overtuigd van de mogelijkheden die wij klanten met serieuze digitale ambities wereldwijd kunnen bieden."

Aruba Bank maakte voor hun digitalisering de stap naar een internationale samenwerking met enkele belangrijke partners. Peters: "Ik vind Aruba Bank een zeer ambitieuze en committed klant. De vernieuwing van de klantomgeving was slechts één onderdeel van het totale programma, waarin ook hard is gewerkt aan een verdere optimalisatie en digitalisering van (midoffice) processen. Een grote klus en voor Aruba Bank zeker een flinke ’stretch', maar het ‘eindresultaat’ mag er zijn. Door te kiezen voor moderne oplossingen is Aruba Bank verzekerd van een toekomstvaste invulling en uitstekende basis om ook de komende periode haar dienstverlening aan klanten verder te innoveren." 

Interested to learn more about this project or our solution?